I samarbete med Systembolaget Tillsammans med Systembolaget vill jag lyfta en viktig kampanj. En av de viktigaste frågorna Systembolaget jobbar med är att senarelägga alkoholdebuten hos ungdomar, vilket är viktigt ur många aspekter. Exempelvis den höga våldsrisken och att ungdomars hjärna tar mer skada av alkohol än en vuxens. Den vanligaste langaren är en ung person - en kompis, ett syskon, en pojkvän eller flickvän. Ganska powerfullt filmklipp, eller hur? Jag förstår att man vill "vara snäll" och köpa ut, och ofta gör man det för att man tror att personen ändå skulle få tag på alkohol på annat sätt. Men sanningen är att 60% säger att de skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte får tag på det från någon de känner väl. Ett nej betyder alltså mer än vad man tror! Men det viktigaste i det hela enligt mig är ändå ansvaret man bär. Tänk om något skulle hända? Så onödigt. Systembolaget har 10 punkter som hjälp till vad man kan säga om någon ber en köpa ut. Ni hittar dem här.