"En glass du inte ångrar dagen efter", står det på en reklamposter från Nicks. Jag ifrågasatte den på min instastory igår och idag ringde Expressen upp mig och ställde några frågor. Läs artikeln här. Jag vet att kampanjen menar att vara lite lustig och anspela på bakfylleångest, men den är problematiskt då den både triggar ätstörning och bidrar till ångest kring mat. Att tänka oj jag borde inte ätit det där är inte sunt och det är tråkigt att de vill stå bakom en marknadsföringskampanj som uppmuntrar till att känna ångest över någonting man ätit. Har man inte redan ångest över vad man äter (och inte äter) uppmuntrar kampanjen det beteendet. "Men det här är väl ganska oskyldigt i ett större perspektiv", undrade reportern. Det är just det som är grejen, att det är det inte. Det är ännu en sak i raden av många som påverkar vår relation till mat och att trycka det sådär skämtsamt och självklart på en reklamposter är inte oskyldigt, det är att bekräfta och uppmuntra hjärnspöken. Jag tänker främst på yngre personer som kanske möts av det här meddelandet på väg till skolan eller personer som har en ätstörning eller ett komplext förhållande till mat, för dem blir ju detta bara en ytterligare trigger. Det är kul med bra alternativ till vanlig glass och jag vet ingenting om Nicks produkter, men att den här marknadsföringen kunde passera kan jag inte förstå. Nicks har för övrigt sagt att de tagit till sig kritiken och svarade mig såhär: Så vi får hoppas att vi slipper mötas av liknande budskap i framtiden. Heja!