Jag skrev denna diss i senaste VR. Den har en viktig krönika i sig btw. Spring och köp! Jag fick denna fråga angående "dissen" som jag tänkte svara på: Hej Egoina! Jag har en fråga. Såg i en av de senare numren av veckorevyn att du dissade “fin som du är”-kampanjer som du kallade det, följt av en förklaring till varför du tycker så. Håller helt med! Men hade inte du något liknande för några år sedan? Att man skulle skicka in bilder på en kroppsdel som du sedan publicerade för att visa att alla ser olika ut? Tänker du annorlunda kring det nu än du gjorde då? Frågar bara av ren nyfikenhet. - Ja, det stämmer. Jag har ändrat uppfattning kring det och det var också en av anledningarna till att jag slutade med min kampanj. Om någon missat hade jag alltså en kampanj för några år sedan där mina läsare fick skicka in bilder på olika kroppsdelar (jag körde olika tema varje vecka, till exempel lår, mage och näsa) och så lade jag upp ett gäng bilder för att visa på att vi alla ser olika ut, och det är inget fel med det. Jag vet att den gjorde mycket gott, men samtidigt så gjorde den ju precis det som jag ville motverka: den lade fokus på hur kroppen ser ut. Att Dove eller Dressman har en billboard med "normala" människor med olika kroppstyper på (normal i detta avseende = att de inte ser ut som "idealet", dvs det vi är vana vid att se i reklam) med budskapet "du är fin som du är" har ju egentligen ett underliggande budskap att det inte är självklart. Att man ens behöver visa upp kropparna och okej:a dem betyder att man någonstans ändå tycker att de ser fel ut. Det kan signalera två saker som jag tror kan bli väldigt fel: 1) Att personer med annan kroppstyp än de som vi bombas med i reklam ser dessa kampanjer och tänker "vadå fin som jag är, varför skulle jag inte vara det?". Personen har kanske aldrig reflekterat över att hen ser "fel ut" (obs: vad samhället menar, inte jag) plötsligt får hen en anledning att ifrågasätta detta. "Men va? Jag har också lår som sitter ihop, är det SÅ konstigt att de gjort sig besväret att trycka upp värsta billboarden för att berätta för mig att *jag faktiskt är fin ändå*?". 2) Att personer med annan kroppstyp än de som visas upp i kampanjen mår dåligt. Kvinnorna på bilden nedan (Doves reklam), till exempel, avviker ju inte nämnvärt från idealet. Om de ens gör det? Blir faktiskt irriterad över att detta är Doves version av "olika storlekar", eller menar de kanske att fokusera på hudfärg? Jag förstår inte. Men jag tänker: hur känner man då om man faktiskt är överviktig, har annan kroppstyp, på annat sätt avviker från idealet? Vad är det egentligen som blir representerat i denna kampanj liksom? Ingenting? Om DESSA människor på bilden får höra att de är "fina ändå". Hur fan känner andra människor då? Nej, det hade varit tusen gånger coolare om människor fick se ut som de gör i film, på tv, i reklam, i livet utan att få höra att "de är bra ändå". Att det bara var självklart. Kan inte kroppar bara få finnas utan att vi ska bedöma dem? Utan att vi ska säga att "du är fin ändå", att det var ett "modigt initiativ". De bara är där och folk får deal with it. Ge mig en kampanj som gör det, tack.