Då jag ofta skrivit bra om mensappen Maya och uppmuntrat andra till att använda den känner jag att jag måste lyfta denna artikel som Elle publicerade igår. Det är skrämmande läsning. I den står det att Maya skickar data om ens cykel och annat privat information till Facebook som därefter kan använda det i marknadsföringssyfte. Det som oroar mig är att inte att man får målinriktad reklam baserat på sina behov, som exempelvis att om man är gravid så får man reklam för gravidrelaterade saker, den typen av reklam tycker jag snarare (hör och häpna) är bra. Jag älskar att få reklam för saker jag behöver, det känns som en tjänst och ibland kan mina algoritmer mig bättre än jag. De vet vad jag vill ha innan jag vill ha det och jag slipper extraarbetet med att leta själv. Jag tycker om att få innehåll anpassat till mig. Men det jag tycker är mycket allvarligt och vad som oroar mig med det här är att de med hjälp av menscykeln kan avgöra när man är som mest och minst köpbenägen. De kan med hjälp av datan se och gissa hur hormonerna styr vårt beteende under cykeln och på så sätt skräddarsy innehållet och reklamen. De kan se när vi är som mest sårbara, har som mest självförtroende och så vidare. Det här är en utveckling jag tycker är läskig. På sätt och vis kan algoritmer lära sig denna cykel ändå, redan utan denna information. Detta blir dock på en ny nivå och faktumet att mensappar säljer och delar mig sig av ens privata information gör mig så oerhört besviken. Men samtidigt är det inget nytt egentligen. Jag har varit helt säker på att denna utveckling skulle ske. Om inte redan så snart. Jag kommer inte ta bort appen. Men det är så viktigt att vara medveten om det här och att alltid tänka kritiskt. Hur tänker ni? Är ni förvånade? Besvikna? Är det en självklar utveckling?